Kuningas saapuu

Tässä kirjoituksessa keskitymme oppimaan Jumalan sanasta, minkälainen on Herran toinen tulemus maan päälle.

Meidät on totutettu ajattelemaan, että kun Jeesus tulee toisen kerran, meidät uskovat temmataan yläilmoihin ja uskossa nukkuneet nousevat haudoistaan ja Kristuksen morsian viettää sitten hääjuhlaa Ylkänsä kanssa. Tämä on kaikin puolin totta, mutta jos luemme raamattua tarkasti, huomaamme, ettei Jeesus tule tässä vaiheessa vielä maan päälle.

Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla. 1.Tess.4:16-17.

Tapaamme siis Herran yläilmoissa, hän ei tule vielä maan päälle asti. Yhdessä seurakunnan kanssa myös Pyhä Henki otetaan maan päältä pois ja seuraa ns. vihan aika, jolloin Antikristus ja kaikki Paholaisen voimat riehuvat niin, että jos joku haluaa pelastua, hän voi pelastua vain marttyyrina. Raamattu puhuu siitä, mikä estää Antikristuksen ilmestymistä:

Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen. Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Muistattehan, että puhuin teille tästä jo silloin kun olin luonanne. Te tiedätte, mikä häntä vielä pidättää, niin että hän ilmestyy vasta kun hänen hetkensä koittaa. 2.Tess.2:3-6.

Jotkut tulkitsevat tämän niin, että maanpäällinen Kristuksen ruumis, hänen seurakuntansa, estää läsnäolollaan Antikristuksen ilmestymisen. Luulen, että asia on yksinkertaisempi: ”Jumalan temppelin” puuttuminen estää häntä. [Tämän käsityksen mukaan 2.tessalonikalaiskirje on kirjoitettu vasta temppelin hävityksen jälkeen. Jos kirje on kuitenkin kirjoitettu jo 50-luvulla, kuten uskotaan, silloin Paavali ehkä ajatteli, että juutalaista kuningasta ei voisi nousta Rooman vallan alaisuudessa.] Toisin sanoen Antikristus voi ilmestyä vasta, kun juutalainen Jumalan temppeli on jälleen rakennettu Jerusalemiin ja juutalaisen kansan keskeltä on mahdollista nousta esiin yksinvaltias hallitsemaan kansaa. On siis todennäköistä, että se iljetys, joka temppelin paikalla nyt seisoo, tulee tavalla tai toisella hävitetyksi ja juutalaisen uskonnollisuuden viimeinen huipentuma, Jerusalemin temppeli nousee sen paikalle. Se on ihmisen uskonnollisuuden viimeinen suuri yritys perustaa omavanhurskauden linnoitus maan päälle. Mutta kun Herra Jeesus, meidän messiaamme ja kuninkaamme palaa toisen kerran maan päälle, hän tuhoaa Antikristuksen ja hänen temppelinsä:

Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä; silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemisensa kirkkaudella. 2.Tess.2:7-8.

Jumalan temppeli on Kristus ja hän itse selkeästi puhui maan päällä ollessaan ruumiinsa temppelistä. Hänen temppelinsä olemme myös me, Kristuksen ruumis. Me olemme eläviä kiviä siinä rakennuksessa, jonka rakentaja ja Luoja on Jumala. Jokainen, joka ei ymmärrä tätä totuutta ja yhdy siihen sydämestään, ja luulee silti voivansa rakentaa Jumalan temppeliä, on vain uskonnollinen ihminen, omien järjen päätelmiensä eksyttämä. Seurakunnankin keskellä on voimia, jotka pyrkivät sitomaan meidän uskomme johonkin näkyvään, joko muotomenoihin ja näkyvässä muodossa toteutettaviin rituaaleihin, tai peräti kirkkorakennuksiin. Vastustakaamme uskonnollisuuden henkivaltoja, pyrkivät ne meitä sumuttamaan millä keinoilla tahansa. Myös luonnollisen Israelin palvonta voidaan asettaa hengellisen Israelin tilalle.

Minkälainen on sitten Jeesuksen tulo maan päälle? Kuten luimme, hän tuhoaa Antikristuksen. Hänen tullessaan juutalaiset ovat suuressa ahdingossa Jerusalemissa ja Jeesus tulee, kun he kääntyvät parannuksessa hänen puoleensa, jonka ovat lävistäneet:

Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan. Sak.12:9-10.

Toisaalla raamattu puhuu siitä, että kun juutalaisen kansan rippeet kääntyvät Herran tykö, seuraa ”elämä kuolleista”:

Jos juutalaisten hylkääminen on avannut maailmalle pääsyn sovintoon, niin mitä tapahtuukaan, kun Jumala ottaa heidät yhteyteensä? Silloin kuolleet heräävät eloon! Room.11:15.

Sakarjan kirjasta voimme vielä lukea Jeesuksen paluusta:

Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso. Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. Sak.14:4-5.

En ole käynyt Israelissa ja olen joskus todennut, kun on yllytetty lähtemään, että minulla on jo lentolippu tilattuna. Se lippu on Jumalan sanalla vahvistettu, kun on kirjoitettu ”kaikki pyhät ovat hänen mukanaan”. Saamme siis palata Herran kanssa Jerusalemiin, kun se ahdistuksensa keskellä kamppailee. Koko Israel on todennäköisesti silloin pahasti hävitetty maa, pelkkää rauniokasaa. Kenties jopa kemiallisten ja biologisten, ehkä ydinaseidenkin, saastuttama. Jäljellä oleva kansa, joka on luottanut väärään messiaaseensa, kääntyy pettymyksessään ja ahdistuksessaan Kristuksen puoleen. Tähän tilanteeseen hän ilmestyykin, oikea Messias, ja me saamme sinä päivänä seisoa hänen kanssaan Öljymäellä.

Mikä on kirkastetun seurakunnan ensimmäinen tehtävä maan päällä? Järjestää suurkokous, jossa ylistetään Herraa? Suorittaa evankelioimis-kampanja, ennennäkemättömän suuri missio maan päällä? – Ei, kyllä Jumala on nämä asiat suunnitellut ja hänen tiensä ovat oikeat: seurakunnan ensimmäinen tehtävä on ryhtyä maansiirtohommiin! Tämä on profetian muodossa kirjoitettu seuraavasti:

Totisesti: jos joku sanoo tälle vuorelle: ’Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen!’, se myös tapahtuu, jos hän ei sydämessään epäile vaan uskoo, että niin käy kuin hän sanoo. Niinpä minä sanon teille: Mitä ikinä te rukouksessa pyydätte, uskokaa, että olette sen jo saaneet, ja se on teidän. Mark.11:23-24.

Uskossa ei siis ratkaise määrä, vaan laatu. Kun me silloin seisomme Öljymäellä, meillä on se usko, joka on täydelliseksi tullut ja voi vuoria siirtää, ja silloin me sanomme nuo sanat: ”Sinä vuori, siirry täältä tuonne!” – ja se siirtyy! Luetaanpa siis vielä uudestaan, miten profeetta Sakarja tämän näki:

Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso. Sak.14:4.

Ajatella, me saamme olla mukana ja toimimassa näissä historian suurissa käänteissä. Me saamme hallita Kristuksen kanssa tuhat vuotta maan päällä. Hän ehkä lähettää meidät johonkin kaupunkiin jossain maailman äärellä ja antaa tehtävän: ”katso, että tätä kaupunkia ja sen asukkaita hallitaan vanhurskaasti ja oikeamielisesti!” Olemme silloin saaneet kirkastetun ruumiin, samanlaisen kuin Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen. Voimme siis siirtyä ’ajatuksen voimalla’ paikasta toiseen, kulkea läpi seinien, ilmestyä näkyvässä hahmossa, kun haluamme, ja hävitä näkymättömiin, kun haluamme. Meissä näkyy Kristuksen arvet, mutta ne eivät saa aikaan katkeruutta tai vihaa – ne ovat siunauksen lähteitä.

Jos heiltä kysytään, mistä he ovat nyt saaneet haavat rintaansa, he vastaavat: ’Minua lyötiin ystävieni luona.’ Sak.13:6.

Jos joku virkamies siinä kaupungissa, jota hallitsemme, suunnittelee jotain pimeyden töitä, voimme ilmestyä hänelle vaikka hänen makuuhuoneessaan ja sanoa: ”tällaistako sinä salaa vehkeilet?” Jos saamme hänet kiinni pahoista aikeista toistuvasti, voimme laittaa hänet viralta. Kuka voisi Kristuksen lähettilästä vahingoittaa. Jos joku hyökkäisi hänen kimppuunsa, hän vain häviäisi, muuttuisi näkymättömäksi! Ja pahantekijä ei voisi tuomiotansa paeta. Luulen, että tuossa uudessa ruumiissa oleva ihminen on pelottava hallitsija, joka nopeasti voittaa ihmisten kunnioituksen puolelleen, niin että kaikki kaupungin asukkaat pyhällä arkuudella häntä tottelevat.

Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli. Hepr.12:28.

Näin joulun alla, kun meidän eteemme piirtyy Jeesus-lapsi, saamme iloiten ottaa hänet vastaan ja ihailla häntä tietäen, että hän on tullut alas minua varten, niin alas, että minäkin yletyn. Mutta kunpa en unohtaisi, millainen korkea hallitsija hän on, miten mahtava galaksien herra, millainen iankaikkinen Jumala, maailmankaikkeuden Luoja ja hallitsija hän onkaan. Kuinka suuri hän on ja millaisessa voimassa hän kerran ilmestyy. Kuinka vakavasti minun on otettava oma kutsumukseni suuren Kuninkaan Valtakunnassa. Totisesti, en voi vain pintaliidellä kevyen uskonnollisuuden viihdyttävillä laineilla. Ei – minun on ymmärrettävä, millaista herraa palvelen ja millaisen kirkkauden hän antaa myös minulle, jos pysyn hänessä ja olen uskollinen.

Vaikka me ymmärrämmekin, että Antikristuksen temppeli – ”turmion iljetys”, kuten Mark.13:14 sitä kutsuu – rakennetaan Jerusalemiin aivan seurakunta-ajan lopussa – sanotaanhan em. kohdassa ”kun te näette” – niin emme siihen syyhyn vedoten voi lakata valvomasta ja odottamasta Herraa. Hänen paluunsa ajankohdasta ei kukaan ihminen kuitenkaan voi sanoa mitään ehdottoman varmaa. Emmekä me tiedä, tuleeko ylösotto meidän aikanamme, emme tiedä, milloin elämämme päivät päättyvät. Olkaamme siis hereillä, kuten sanan kehottaa:

Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä milloin se aika tulee. Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan hän käskee valvoa. Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee: illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa. Hän tulee äkkiarvaamatta – varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta. Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa! Mark.13:33-37.

Aamen. Tule, Herra, Jeesus!

Mainokset
Kategoria(t): 2002, Hengen miekka, Saarnat. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kuningas saapuu

  1. Simo sanoo:

    Oma arvio: tässä artikkelissa on joitakin selkeästi omia painotuksiani, joita ei monenkaan pastorin suusta kuule. Moni uskoo, että juutalaiset rakentavat vielä temppelin Jerusalemiin, mutta vain harva ymmärtää, että siitä tulee antikristuksen temppeli. En ole mitenkään erityisemmin perehtynyt lopun ajan tapahtumiin, mutta yritän nähdä tulevaisuuden enemmän hengellisesti kuin historiallisesti – ihan hyvä pyrkimys. Katsoin juuri TV7:aa ja siinä David Pawson puhui siitä, että Kristus ei voi tulla ennen kuin antikristus on ilmestynyt. Totta – ja antikristus taas ei voi tulla, ellei Jerusalemissa ole juutalaista temppeliä…Tämä kirjoitus nyt ei kuitenkaan nouse erityisemmin lentoon… on aika kuivakas…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s